fredag 19. oktober 2012

Uglevotter

















Wibeke Gjulem Nilsen delte for en tid tilbake sin oppskrift på uglevotter. Og da Sysmia på Birkeland la ned kjøpte jeg en del Alfa-garn. Ambisjonene var store om å strikke lange hjertevotter av garnet. Men brått kom jeg på at votter som går opp til albuen faktisk ikke er særlig praktisk. Rakk opp påbegynte vott og la vort garnet. Til en gang i sommer dag jeg hadde glemt at Wibeke strikker sine uglevotter i Hubro-garn. Men votten ble fin den.

Jeg er med på Casakreativ sin garn-along, og i september var fargen turkis. Jeg hadde kjøpt garn på Obs, men da jeg kom hjem så jeg at de var 100% ull og ville komme til å tove, og dessuten ikke kunne vaskes i vaskemaskin. Sur slang jeg garnet i kurven, og glemte hele hjertesokken.
Men fire timer før fristen til turkis gikk ut kom jeg på at om jeg brukte dobbelt garn ville det bli perfekt til votter. Som sagt så gjort, jeg kooooste meg over det ubrukelige garnet.
Rakk jo ikke fristen, men var glad for turkise votter likevel.
Og nå i oktober er fargen brun. Alfagarnet et brukt opp, og en kveld jeg hadde Marianne på besøk kom jeg på at en liten hyggelig gave ville være strikkepinner, garn og oppskriften.
Den kvelden strikket vi ett på hver.

Lyst på Wibekes oppskrift??
Høyre vott:
Legg opp 22m på strømpepinner str 8, og strikk 1r og 1v i 10-15 omganger. (Ca 8 cm?)

1.p. Strikk glattstrikk, legg ut 6 masker jevnt fordelt på omgangen.
2.-3.p. Strikk to omganger med glattstrikk.
4.p. Strikk 6r – 2v glattstrikk resten av omgangen.
5.p. Strikk 5r – 4v glattstrikk resten av omgangen.
6.p. Strikk 4r – 6v glattstrikk resten av omgangen.
7.p. Strikk 3r – 8v glattstrikk resten av omgangen.
8.p. Strikk 2r – 10v glattstrikk resten av omgangen.
9.p. Strikk 1r – 12v glattstrikk resten av omgangen.
10.p. Strikk 14v, glattstrikk resten av omgangen.
11.p. Strikk 3v, sett 2m på en hjelpepinne bak, strikk 2m, strikk de 2m på hjelpepinnen. Sett 2m på pinne foran, strikk 2m, strikk de 2m på hjelpepinnen, 3v. Strikk 2m, sett av 3m på en tråd til tommel, legg opp tre nye på pinnen, glattstrikk resten av omgangen.
12. – 19.p. 3v - 8r - 3v, glattstrikk resten av omgangen.
20.p. Strikk som pinne 11.
21.p. 3v - 8r - 3v, glattstrikk resten av omgangen.
22. – 23.p. 3v - 1r – 2v - 2r - 2v -1 r - 3v, glattstrikk resten av omgangen.
24.p. 3v - 8r - 3v, glattstrikk resten omgangen.
25.p. Strikk som pinne 11, men uten tommelhullet.
26. – 27.p. Strikk 3v – 2r – 4v – 2r – 3v, glattstrikk resten av omgangen.
28.p. Strikk 14v – 14.r.
29.p. Strikk 2m sammen først og sist både foran og bak på votten = 4m. Vrangt på "mønstersiden", rett "inni" votten.
30.p. Strikk 12v – 12r.
31.p. Strikk som pinne 29.
32.p. Strikk 10v – 10r.
33.p. Strikk som pinne 29.
34.p. Strikk 8v – 8r.
Resten, strikk slik til det er 8m igjen – snurp sammen.

Tommel:
Sett de 3m på tråd over på pinne, fisk opp 2m på siden, 3m bak og 2m på siden = 10m.
Strikk 10 omganger.
Strikk 2m sammen på hver side av tommelen til det er 6m igjen – snurp sammen. Altså fell på de to neste omgangene.

Venstre vott:
Strikk som høyre vott, men legg tommel på motsatt side.

Der det står p burde det stått omgang ;)
Og jeg har funnet ut at fellingen blir penere hvis:


1. pinne: Strikk en maske vrang, strikk to sammen, resten vrang,
2. pinne: vrang til tre masker før slutt, strikk to sammen, strikk den siste masken
3. pinne: som pinne 1, men rett
4. pinne. som pinne 2, men rett

1 omg uten felling, neste omg. med felling, som Wibeke skriver.

3 kommentarer:

  1. Gratulerer med blogg.

    Så kule votter og jeg elsker tyrkis så disse skulle jeg gjerne hatt.
    Lagt meg til som følger :)

    SvarSlett
  2. Kjempeflotte votter - ser deilige ut :O)
    Ha en fin helg :o)

    SvarSlett
  3. Jorunn: 100 kr pluss porto så er de dine!

    Takk for koselig tilbakemedling fra dere begge

    SvarSlett